30.5.2008

Miehestä mittaa

Olen yllättäen mukana rovastikunnallisen miesten tapahtuman järjestelyissä. Sellainen on Iisalmessa, Kustaa Aadolfin kirkossa, perjantaina 29.8.2008 klo 17-21.

Perheessäni on neljä miestä, joten sikäli olen kyllä pätevä tähän tehtävään. Hankkeeni nimi - Mies yli laidan! - on tosin hiukan kyseenalainen tässä yhteydessä.

On kiinnostavaa nähdä, miten miehet läheltä ja kaukaa ottavat tapahtuman omakseen. Miehestä mittaa -otsikon alla mietitään mm. työelämän arvoja ja miehen matkantekoa. Ohjelmaa ovat toteuttamassa ainakin Joensuun piispa Arseni, kaupunginjohtaja Martti Harju, tekniikan tohtori h.c. Ilpo Martikainen ja kenttäpiispa Hannu Niskanen. Sekä rakastettu muusikko Pekka Simojoki - Mies ja kitara.

Pekka jos kuka tietää, millaista on kipuilla työn ja perhe-elämän välillä, onhan hän jatkuvasti tien päällä. Näin hän kertoo laulussaan Elämän sylissä:

Kuljen vieraissa kylissä, tunnen murheen ja riemun.
Olen astellut kaarisillat ja pitkospuut.

Olen elämän sylissä, minne polkuni vie mun.
Tunnen paahtavat helteet ja kylmät tammikuut.
Se on elämää se, se on elämää se! Minä menen ja minä tulen takaisin.
Se on elämää se, se on elämää se! Olen sylissä kuitenkin.

Simojoen musiikista saa nauttia syksyn alussa Ylä-Savossa tiuhaan, sillä syyskuun alkupäivinä hän on EXIT-yhtyeen kanssa mukana Lapinlahden viidensillä yhteiskristillisillä Yhteyspäivillä.

Ei kommentteja: