3.9.2009

Audi-pomon uho ja tuho

Voi tätä internet-aikaa!

Ei siitä ole niin kauan, kun myyntijohtaja olisi saanut esitellä 1940-lukulaisia käsityksiään naisen asemasta aivan rauhassa. Me naiset olisimme nousseet barrikadeille vasta viikkojen viiveellä ja hyvä veli -verkostot olisivat läiskytelleet myyntijohtajaa selkään.

Helsingin Sanomat referoi Audin myyntijohtajan sanomisia 1.9. Vuorokaudessa Hesarin verkkosivuille kertyi lähes 500 kommenttia - siis yksin Hesarin sivuille. Toinen vuorokausi ja myyntijohtaja oli tehnyt johtopäätöksensä ja irtisanoutunut.

Ai et tiedä, mistä oli kysymys? Myyntijohtajan mukaan auton kaikki käyttöominaisuudet löytyvät naisesta. Nainen on tarkoitettu olemaan haluttava silmänilo (alle seitsemän sentin koroissa muoto häviää) ja paitojen silittäjä (suhde vetelee viimeisiään, jos nainen ei silitä ja siivoa), ja ihannenaisen iän voi laskea jakamalla miehen iän kahdella ja lisäämällä siihen seitsemän. Nainen pärjää huonommin johtajana, koska käyttää tunteita väärissä tilanteissa.

Tapaus on viestinnällisesti äärimmäisen mielenkiintoinen.

Ensinnäkin kyseessä on aivan ilmeisesti alansa osaava ammattilainen, joka teki rankan virhearvion. Sääli. Ehkä hän ei ollut saanut mediakoulutusta?

Toiseksi on turha kuvitella, että joku erikoislehti jäisi vain pienen piirin tietoon. Nykyaikana kaikki leviää kaikkialle. Ja nopeasti sittenkin. Ripeästä toiminnasta plussaa VV-Auton johdolle - sieltä pahoiteltiin myyntijohtajan sanomisia jo heti 1.9.

Kolmanneksi suomalaiset naiset ovat maailman itsenäisimpiä ja koulutetuimpia. Meillä on myös runsaasti sananvaltaa autohankinnoissa. Veikkaan, että Audin hintaluokassa erityisesti. Saattaapa moni (tunteellinen!) naisjohtajakin ajaa Audilla. Siksi tällainen avainasiakkaiden aliarvioiminen on käsittämätöntä.

Neljänneksi - pahoin pelkään, että on väkeä, joka ei ollenkaan ymmärrä, mikä myyntijohtajan sanomisissa on pielessä. He eivät siis näe sitä esineellistämistä, mikä on korko- ja silityspuheiden takana. Jos yksi myyntijohtaja menettikin työnsä ja maineensa niin miten paljon samaa asennetta muhiikaan pinnan alla piilossa. Myös seurakunnissa.

Audin brändi kuuluu saaneen kohusta kolhun.

Mielestäni myyntijohtajan machoilu on hyvin linjassa sen kanssa, mitä maanteillä näkee. Tästä kirjoitin jo aiemmin: Jos joku roikkuu takapuskurissa kiinni ja koukkii jonossa - vaikka sataisi räntälämpäreitä ja vastassa olisi jatkuva liikennevirta - hän on poikkeuksetta audi- tai mersumies.

Kuka opettaisi audimiehille toisten kunnioitusta? Teillä ja kotona.

P.S. Räväkkää itseironiaa osoitti Hesarin keskustelussa nimimerkki Eila, joka kirjoitti näin:

Myydään tai vaihetaan käypään tavaraan

Eila, vm 59, siisti, vähänkäytetty 194tkm, kirpeä ja näppärä kaupunkikäyttöön, kaksi omistajaa, katsastusinsinöörin testaama, perä vähän roikkuu, pientä pintaremonttia, ei savuta, nahkaverhoilu, sävylasit, huoltokirja ajantasalla. Tee-se -itse-miehelle tai vaikka peltoautoksi. Kiire. Tarjoa riihikuivaa tai käypää rahaa. Yht.otot ja tied. tlk nimim. Matkarahat

Ei kommentteja: